Striptekenaars in klushuis

De garage sale werd druk bezocht.

Door Floris van Oosterhout

Het is zaterdagmorgen, 17 september, 10.00 uur. We zijn op weg naar ons klushuis dat wij voor een dag, met veel plezier, hebben uitgeleend aan Arnhemse striptekenaars.

Dedicace
In mijn rugzak heb ik het eerste deel van Het Felix Flux Museum, gesigneerd door de auteurs: Gerard Leever en Kees de Boer. Gedateerd 1990. “Voor Floris”, staat er op het titelblad, met daaronder een echte ‘dedicace’, een tekening van de tekenaar zelf. En ook de handtekening van de scenarist. In mijn gedachten ben ik twintig jaar terug in de tijd. Ik weet nog heel goed hoe ik in de rij stond voor die tekening; het spannende moment waarop de tekenaar zijn schets begint en tenslotte vraagt: “wat is je naam”? En nu, zoveel jaar later zijn dezelfde auteurs te gast in ons huis.

Wijken voor Kunst
Afgelopen weekend waren de klushuizen van Sint Martens Hof onderdeel van Wijken voor Kunst. In de achtertuin werd muziek gemaakt en werden heerlijke zelfgebakken taarten, koeken en cakejes verkocht. Er was verteltheater en in een van de panden aan Nijhoffstraat werd de voortgang van het klushuizenproject aan het publiek gepresenteerd.

Hester van de Grift, Stef de Reuver, Kees de Boer

Strippaleis
En wij hadden als toekomstige eigenaars de eer om in ons pand de tekenaars van Funny Farm onderdak te bieden voor hun Strippaleis en garage sale. Het is knap hoe toekomstige buurvrouw – en zelf ook illustrator – Hester van de Grift binnen een paar dagen de ruimte heeft weten om te toveren tot een prima expositieruimte. Een goede lik verf hier en daar, een dweil over de vloer, de prachtige illustraties aan de muur en buiten een bloemetje.

Net als toen
Nu zijn we weer twee tekeningen rijker, in prentenboeken van Kees de Boer. Voor onze kinderen. Na wat aarzeling durfde ik het uiteindelijk aan om mijn oude, dierbare en stukgelezen exemplaar aan de auteurs te laten zien. En ik voelde mij weer even net als toen. Zeker toen ik van Gerard Leever nog twee prenten meekreeg.

Het was een waar genoegen om de striptekenaars over de vloer te hebben en we houden er zelf ook nog leuke ideeën aan over voor de toekomstige inrichting van ons klushuis. We hebben alvast twee prenten voor aan de muur.

Dit bericht werd geplaatst in kopers aan het woord, nieuws en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Striptekenaars in klushuis

  1. Ook Marja Meijer en Kees de Boer hulde want die bedachten vrijdagavond om half tien nog dat die lik verf noodzakelijk was. En moesten het daarna nog daadwerkelijk gaan doen!

Geef een reactie

