Slopen? Wat een onzin!

 

Hommelseweg 81

Door Hester van de Grift

December 1999 kreeg ik, als SLAK-huurder de sleutel van slooppand Hommelseweg 81. Een lot uit de loterij. Ik stond nummer 4 op de lijst van mensen die zich via het SLAK hadden ingeschreven op het huis. De drie voor me wezen het af.

Hommelseweg 81 was een fijn huis. Het voelde als een warme jas. Spreekwoordelijk dan, want in werkelijkheid tochtte en lekte het pand en moest het zijn uiterste best te doen om te blijven staan waar het staat. Maar het had een waanzinnige tuin, een prachtige oude houten vloer en een plafond waar met gemak een extra slaapverdieping gemaakt kon worden. Ik werd verliefd op het huis en dacht: ‘Waarom moet dit gesloopt? Wat een onzin!’

Vanuit het opbouwwerk werd in 2003 gezocht naar bewoners die zin hadden om zich te bemoeien met nieuwe plannen voor het stuk wijk dat gesloopt zou worden. Dat was voor mij dé gelegenheid om te demonstreren tegen die sloop. En een flink stel wijkbewoners bleken hartgrondig medestander.

In 2005 kwam mijn vriend Leendert erbij inwonen, en in 2006 werd onze dochter Rosemin geboren. Nog steeds was de toekomst van de Hommelseweg onzeker. Ons huis werd steeds minder wind- en waterdicht. Niet echt handig met een baby, dus wij kochten een huis een paar straten verderop in Klarendal.

‘Wat was dat een goeie plek en een goed huis’
Hommelseweg 81 verlaten deed pijn. Als ik er langs liep, aaide ik de vensterbank. ‘Wat was dat een goeie plek en een goed huis’, zeiden Leendert en ik vaak tegen elkaar. Als het goed zit, komt er na verliefdheid houden van.

In 2008 werden de alle huurders van de Hommelseweg gesommeerd te vertrekken. Eigenaren Portaal en de gemeente konden niet langer veilig wonen garanderen. In 2009 werden de panden gekraakt. In de zomer die volgde lanceerde toenmalig wethouder Roeland Kreeft het Klushuizen-plan. De panden zouden voor weinig geld worden verkocht, en de kopers verplichten zich deze binnen gestelde termijn te renoveren.

Daar hoefden wij niet lang over na te denken. Hommelseweg 81 (plus de bovenverdiepingen op 79) kon weer ons huis worden! Sterker nog, Leendert (beslist niet helderziend) wist het zeker: het huis wérd weer van ons. Kan niet anders. Wij tekenden in. De panden werden door een notaris verloot.
Veel mensen zeiden: ‘wat een hoge verkoopprijs en financieringseis’. Dan zeiden wij: ‘vind maar eens een huis, zo vlak bij het centrum, zo ruim en met zo’n tuin voor dat geld’.

Tranen van geluk
Op de dag van de loting waren wij op vakantie op Korfoe. Op vrijdagmiddag 17 september om 17.30 uur, op een terras aan zee, kwam er een sms-je binnen dat wij voor Hommelseweg 79/81 waren ingeloot! De tranen stonden in onze ogen. We moesten een beetje huilen om ons oude besje. Een oud, versleten pand, dat het zo verdient om weer helemaal als nieuw te worden. Daar gaan we de komende jaren al onze energie in steken.

Dit bericht werd geplaatst in kopers aan het woord en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

5 reacties op Slopen? Wat een onzin!

  1. -JC- zegt:

    Wat onwijs gaaf, en wat een leuk iets dat SLAK. Soms kan een huis voelen als een oude jas die je op zolder terugvindt. je trekt hem aan en je weet het, dit is hem, was hem en zal hem altijd zijn. Wat anderen er ook van vinden.

  2. Hester zegt:

    Hoi JC, je snapt het bijna helemaal; het is te gek dat het huis nu de onze wordt.
    Echter; aan het SLAk heeft dit niet gelegen, ik zou bijna zeggen, integendeel.
    Ik heb het SLAK ooit benaderd of zij mee wilden denken over het behoud van deze huizen..’sja..’ zeiden ze bij het SLAK en daar bleef het bij.
    Het huis was al meer dan 20 jaar van de gemeente. En die is in dit verhaal dan ook de verkopende partij.

    • -JC- zegt:

      Hoi Hester, dat had ik al begrepen hoor, maar ik vind het idee van SLAK wel leuk, zo worden leegstaande panden toch goed benut. ik wil het hier aan deze kant van het land onder de aandacht brengen bij bewonerscommissies en corporaties in de wijken waar ik werk.
      Heel veel succes met het creëren van een droomplek!!

  3. Marion zegt:

    Hoi Hester,
    Leuk om je verhaal te lezen! Als buitenwijk-bewoner ben ik minder betrokken bij alles wat zich afspeelt in en rond het centrum van Arnhem. Maar ik ga vanaf nu deze blog volgen!
    Veel succes bij het opknappen en zet alle klusfoto’s er maar op!
    Marion

Geef een reactie

